Een Delorean is een zgn. passenger car. Een sportwagen met 2 zitplaatsen.
De auto heeft ca. 130 pk vermogen en haalt een top van ca. 200 km/h en heeft een gewicht van ca. 1280 kg.
De carrosserie is van kunststof, rust op een stalen chassis en is bekleed met roestvaststalen carrosseriedelen.
Het meest in het oog springende zijn natuurlijk de vleugeldeuren. Een key feature van de DeLorean. De deuren scharnieren op een t-top, vandaar dat het ook echte vleugeldeuren zijn. Het gewicht van de vleugeldeur wordt gedragen door een torsiestaaf en geassisteerd door een gasveer. Samen zorgen zij ervoor dat de deur gemakkelijk geopend en gesloten kan worden. Aan weerszijden is hiervoor maar 40 cm ruimte nodig, en dat is erg weinig. Zeker als je bedenkt dat een deur van een moderne middenklasser al gauw 30 cm dik is.
De motor is achter de achteras geplaatst. Dit is bij dagelijks gebruik geen probleem. Het type motor is een zgn. PRV motor, die m.n. ontwikkeld is voor de merken Peugeot, Renault en Volvo. De uitvoering lijkt nog het meest op een zgn. 1278 motor, die ook terug te vinden is in de renault 30 TX. Het blok is al in 1973 voor het eerst op de markt gekomen en is van aluminium. Het brandstofsysteem is K-jetronic van Bosch. De motor is erg betrouwbaar, en kan zonder problemen 300.000 km rijden. Regelmatig vervangen van olie en filters is daarbij wel een vereiste.
Om dat de DeLorean eigenlijk nooit echt doorontwikkeld is, kun je soms te maken krijgen met vervelende en soms ook hardnekkige kinderziektes. De Leden van de DeLorean Club Nederland helpen elkaar met advies en onderdelen. Eenmaal aangepakt, is het over het algemeen een probleemloze auto waar je heel veel plezier aan kunt beleven.
Engine |
||
Type | Aluminium 90deg V6 with two overhead camshafts | |
Displacement | 2.85 liters | |
Bore & stroke | 91x73mm | |
Compression | 9,5:1 | |
Block type | Aluminium with cast iron cylinder liners | |
Cyl. heads | Aluminium cross-flow with hemi-chambers | |
Valvetrain | 2 valves / cylinder, OHV | |
Power | 156 bhp / 116 KW @ 5700 rpm | |
Torque | 235 Nm / 173 ft lbs @ 3000 rpm | |
BHP/Liter | 55 bhp / liter | |
Cooling sys. | Water/Ethylene Glycol. Radiator forward with twin thermostatically controlled fans | |
Fuel system | Bosch K-Jetronic C.I.S. Fuel-injection | |
Ignition sys. | Bosch electronic breakerless | |
Emission ctrl. | Lambda Sond/catalytic. Unleaded fuel | |
Drive Train |
||
Engine loc | Aft-mounted | |
Transmission | 5 speed fully synchronized or 3 speed auto | |
Final drive | Trans-axle/dbl. univ. half-shafts ratio 3.44:1 | |
Body |
||
Construction | Structural-composite single piece underbody with 304 stainless steel corrosion free outer body panels | |
Chassis | stainless steel body on backbone chassis | |
Front suspension | double unequal length wishbones, coil springs, anti-roll bar | |
Rear suspension | diagonal radius arms, upper and lower links, coil springs | |
Steering | rack-and-pinion | |
Brakes | discs, all-round | |
Drive | rear wheel drive | |
Dimensions |
||
Weight | 1290 kilo | |
Length / Width / Height | 4267 mm / 1989 mm / 1141 mm | |
Wheelbase / Track (fr/r) | 2408 mm / 1590 mm / 1588 mm | |
Performance figures |
||
Power to weight | 0.12 bhp / kg | |
Top Speed | 177 km/h (110 mph) | |
0-100 km/h | 10.5 s | |
0-160 km/h | 40.0 s |