Bij de veel gestelde vragen maken we een onderscheid tussen de vragen die doorgaans gesteld worden bij aanschaf en die door bezitters van een DeLorean.
Wat kost een DeLorean?
Belangrijker is wat een DeLorean waard is. De waarde wordt o.m. bepaald door:
- de staat waarin de auto zich bevindt;
- de updates die de auto heeft;
- het kilometrage/milage van de auto.
Als vuistregel kan worden gegeven dat een DeLorean in redelijke tot goede staat een verkoopwaarde heeft tussen de € 55.000 tot € 75.000 en zelfs hoger.
Het spreekt voor zich dat dit geen vast gegeven is. De prijs wordt vooral bepaald door de staat waarin de auto zich bevindt, en de mate van originaliteit.
Uitzonderlijk mooie auto's (daar zijn er een gelukkig steeds meer van in Nederland) zitten aan de bovenkant of hebben een hogere waarde van de hiervoor genoemde prijsrange.
Je ziet eigenlijk niet meer dat DeLorean's in Nederland voor de lagere bedragen worden aangeboden. Is dat toch het geval, dan gaat het doorgaans om auto's waarvoor, om die in goede staat te brengen, aanzienlijke bedragen moeten worden neergeteld. Daardoor komt de aanschaf van de auto vaak toch nog op de eerder genoemde bedragen uit. Met name door de hoge kosten van sommige onderdelen kan dit flink oplopen.
Importeren of in Nederland kopen?
De vraag of je beter een auto (vanuit de US) kan importeren, wordt bepaald door de eigen omstandigheden. Het is soms goedkoper om een auto te importeren uit de US: er is nog wel een redelijk aanbod, maar inmiddels zijn daar de prijzen ook de pan uitgestegen. Bovendien is het lastig te bepalen of het een goed exemplaar betreft.
Belangrijk is vast te stellen of het chassis minder heeft geleden van het klimaat.
Om een indicatie te krijgen van het aanbod bij autotrader classics for sale US. Let echter wel op: er komt soms nog 'sales tax' bij (terug te vragen bij uitvoer?), verschepingskosten, importkosten, verzekering tijdens transport. Onderzoek ook hoeveel BTW er moet worden afgedragen bij import.
Ook in Nederland warden met enige regelmaat (anno 2024) DeLorean's aangeboden. Soms betreft het dan een importauto uit de US die door (classic)handelaren zijn geïmporteerd en (soms) zijn opgeknapt. Dit biedt echter geen garantie dat de auto goed is geprepareerd: immers de auto is al meer dan 40 jaar oud. Aan te bevelen is de auto door een kenner van DeLorean de auto te laten keuren. Bij onze sponsoren zijn een tweetal kenners genoemd.
Waarop letten bij aankoop?
Hiervoor bestaat een checklist. Deze checklist noemen we het Vehicle Inspection Report en is voor leden te downloaden uit ons clubarchief.
Welke verschillen zijn er tussen de DeLorean's?
De DeLorean kent een tweetal uitvoeringen: automatic en 5-speed.
De auto werd ook twee kleuren bekleding geleverd: zwart of grijs (leder).
Hieronder worden de verschillen in kofferdeksels weergegeven:
Wel of geen belijning Kofferdeksel, Benzine flap of Embleem Kofferdeksel.
Tevens zijn er verschillende updates aan de auto uitgevoerd en zijn er minieme technische verschillen, zoals andere radio, antenne, dynamo, klokje, etc. Het is aan te raden bij bestellen van onderdelen dit goed af te stemmen bij de leverancier.
Hoe weet ik welke updates de auto heeft gehad?
De club heeft een lijst met alle updates samengesteld. Deze updates zijn opgenomen in een zogenaamd techniekblad dat voor leden vanaf het clubarchief te downloaden.
Kan ik hulp krijgen bij de aankoop(keuring)
In Nederland is er een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het onderhoud van de DeLorean: DeLorean Europe.
Wat is het verbruik van de DeLorean?
Het verbruik zal van auto tot auto verschillen en van chauffeur tot chauffeur. Als vuistregel kan worden gehanteerd dat bij een gemiddeld gebruik het verbruik op ca. 12,5 l per 100 km uitkomt.
Wat voor benzine gebruikt de DeLorean?
Standaard heeft de DeLorean heeft een katalysator en rijdt op Euro 95 (loodvrije) benzine. Doordat tegenwoordig Ethanol (E5) wordt toegevoegd is het met klem aan te raden benzine met octaan 98 ZONDER ethanol wordt getankt. Meer hierover in het clubarchief omdat daar verschillende artikelen over zijn geschreven.
Hoe onderhoud ik een DeLorean in Nederland?
Wanneer je zelf niet in staat bent de DeLorean te onderhouden en te repareren, zijn hiervoor meerdere mogelijkheden.
- De auto in onderhoud te geven bij DeLorean Europe. Zij hebben ook vrijwel alle onderdelen.
- De auto in onderhoud te geven bij een klassieker specialist.
- Noodzakelijke reparaties laten uitvoeren door een 'vakgarage'
- Afhankelijk van de reparatie deze door een Renault, Peugeot of Volvo dealer laten uitvoeren. Veelal weten deze partijen niet goed hoe aan de juiste onderdelen te komen, bovendien kan de besteltijd nogal oplopen wanneer deze in de US willen bestellen. Het is wel verstandig dat deze garage zich op de hoogte stelt van de specifieke punten van de DeLorean - zoals het afstellen van de deuren - omdat anders grote schade aan de auto toegebracht kan worden.
Zijn onderdelen goed verkrijgbaar in Nederland?
De algemene onderdelen, zoals accu, banden e.d. zijn goed verkrijgbaar, al is het vaak even zoeken en passen. De onderdelen voor de motor komen grotendeels overeen met de Volvo, Renault of Peugeot V6 motor. De onderdelen voor de versnellingsbak zijn afkomstig van de Renault. Dus via deze dealers zijn de onderdelen veelal te bestellen.
Onderdelen in Nederland zijn tegenwoordig zeer goed verkrijgbaar doordat de mede oprichter van onze club zich heeft gespecialiseerd in DeLorean Europe en vrijwel alle onderdelen op voorraad heeft in Nederland.
Hoe vaak moet de auto een kleine beurt hebben?
De PRV motor dient met grote regelmaat ververst te worden. De oliekanalen in het motorblok willen anders nog wel eens verstopt raken. Hiervoor is het beslist aan te raden de DeLorean elke 7.500 km een olie verversbeurt te geven. Mocht je niet zo veel rijden, dan is het toch wel verstandig elk jaar de olie te verversen.
Zijn er nog meer van deze onderhoudstips?
Wanneer de olie ververst wordt, is het aan te raden ook even de aandrijving van de km-teller (de zogenaamde angle-drive) bij het linker voorwiel te smeren. Een kleine moeite, voorkomt een kostbare reparatie. Hoe je dat doet staat in een blad dat uit ons clubarchief is te downloaden.
Hoe vind ik het juiste onderdeel (nummer)?
Wanneer je zelf de auto wil onderhouden, heb je van tijd tot tijd onderdelen nodig. Hiervoor is het handig dat je het onderdeelnummer kunt vinden, om dit zonodig te bestellen.
Op de site van DeLorean Europe als van DeLorean.com kan je met behulp van exploded view tekeningen alle onderdelen en hun onderdeelnummer terugvinden. We hebben in het clubarchief ook een eenvoudig onderdelenprogramma opgenomen dat op je pc is te installeren zodat je ook zonder internet makkelijk onderdelen kan vinden. Tevens is er een cross reference list voor de meest gangbare onderdelen opgenomen in dit programma.
Is de verzekeringspremie hoog?
Wanneer je de auto 'all-risks' wil verzekeren, is het noodzakelijk! een verzekering te nemen op basis van taxatie-waarde. Het is daarom belangrijk dat je een verzekeringsmaatschappij hebt die je auto verzekert met dekking conform artikel 7:960 van het Burgerlijk Wetboek?
Dit doen lang niet alle maatschappijen. Belangrijk bij deze vorm is dat er meestal een maximum jaarkilometrage aan gebonden is (vaak 5.000 km).
Als vuistregel kun je veelal gebruiken dat 1,5 à 2% van de waarde wordt berekend als premie. Hier bovenop komt nog de assurantiebelasting.
Bij hogere kilometrages stijgt de verzekeringspremie fors!
Waar kan ik de DeLorean verzekeren?
Voor de keuze van een verzekeringsmaatschappij zijn een aantal zaken belangrijk, zoals je leeftijd, het jaarkilometrage, of je de auto als 2e auto gebruikt.
Wat voor de één gunstig is, is voor de ander ongunstig bij een verzekeringsmij, daarom is het moeilijk een maatschappij te noemen.
Wel is het belangrijk dat je een verzekeringsmaatschappij kiest die je auto verzekert op basis van artikel 275.
Wanneer je de DeLorean als 2e auto gebruikt en niet onder de 25 jaar bent, heeft de KNAC voor velen gunstige condities. (www.knac.nl). Let op wat we hierboven aangeven: met dekking conform artikel 7:960 van het Burgerlijk Wetboek.
Hoe kom ik aan een taxatie voor de verzekering?
DCN is een samenwerking aangegaan met een beëdigd taxateur. Deze taxateur taxeert uw DeLorean voor de dekking conform artikel 7:960 van het Burgerlijk Wetboek voor de klassieker verzekering (verzekering tegen taxatiewaarde).
Wat is het gewicht van de DeLorean
Het gewicht van de DeLorean verschilt van auto tot auto, maar bedraagt volgens de fabriek 1.281 kg.
Hoeveel bedraagt de motorrijtuigenbelasting
De DeLorean valt onder de overgangsregeling. Inmiddels zijn (vrijwel) alle DeLorean's vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, doordat ze de leeftijd van 40 jaar hebben bereikt. De basis hiervoor zijn de gegevens bij de RDW. Hiervan heeft de eigenaar dan bericht ontvangen.
Onderhoud RVS
Het plaatwerk (body panels) zijn van geborsteld Roestvrij Staal (RVS SS304).
Dit RVS wordt veelal aangeduid als "dairy grade" omdat deze vorm van RVS veel wordt gebruikt in de keukens.
RVS 304 is zachter dan RVS 316. RVS 316 wordt veel gebruikt voor industriële doeleinden.
De RVS panelen hebben geen "glans" of andere coating, maar zijn van origine geborsteld, waardoor vette vingers direct zichtbaar zijn op het plaatwerk.
Hoe krijg ik het RVS weer mooi schoon?
Dit is heel eenvoudig: gebruik een scheutje afwasmiddel (voor de vaatwas) in een emmer met (warm) water, wrijf met een spons met de schuurgroeven mee het vuil uit de groeven. Spoel hierna de auto af met water. Herhaal zo nodig deze behandeling. Je zult zien dat de auto weer prachtig gaat glimmen. Ook zijn RVS reinigers te koop. Gebruik NOOIT schuurmiddelen of schuursponsjes, daarmee wordt de schuurstructuur van het RVS beschadigd!
Reparaties
Er zijn geen officiële dealers van de DeLorean in Nederland.
Wel is er een bedrijf gespecialiseerd in het onderhoud van de DeLorean: DeLorean Europe.
Veel onderdelen van de motor zijn gelijk aan die van de:
- Peugeot 604 STi
- Peugeot 504 Coupé
- Renault 30 (V6)
- Renault 25 (eerste types met z7v motor)
- Renault Alpine A310 (met z7v motor)
- Volvo 260 (B27E motor)
- Volvo 262 (B28F motor).
Voor de reparaties aan de motor, kan daar veelal wel een beroep op worden gedaan.
Voor de andere onderdelen geldt dat deze moeilijk verkrijgbaar zijn in de reguliere kanalen, maar we hebben het geluk dat DeLorean Europe in Nederland is gevestigd en daar vrijwel alle onderdelen verkrijgbaar zijn.
Er is geen DeLorean dealer, dat betekent meestal dat wanneer je zelf geen reparaties aan de auto wil/kan uitvoeren, je aangewezen bent op merk-onafhankelijke garages of natuurlijk DeLorean Europe.
De merkt-onafhankelijke garages zijn echter meestal niet op de hoogte van de specifieke eigenschappen van de DeLorean.
Reparatietips
De leden van DCN hebben in de loop der jaren een behoorlijk aantal handige reparatietips samengesteld. Doorgaans zijn deze in ons clubblad 'Dashboard' gepubliceerd.
Elk lid van DCN krijgt toegang tot het ledenarchief, waar zowel een overzicht is opgenomen met alle technische onderwerpen waarover artikelen zijn verschenen, alsook de Dashboards waar deze zijn terug te vinden.
Elektrisch schema
Elektrisch schema Een compleet elektrisch schema dat (in delen) geprint kan worden, door er delen uit te halen met een grafisch programma. Dit kan een goede hulp zijn bij elektrische problemen, zonder dat je het onderdelenhandboek hebt. Ook dit schema is voor leden te downloaden uit ons club archief.
Taxatie
Elke 2 tot 3 jaar dient uw DeLorean getaxeerd te worden voor de klassieker verzekering. Belangrijk hierbij is dat uw verzekering is afgesloten op basis van 'artikel 275'(taxatiewaarde). LET OP! Dit is geen normale all-risk verzekering: deze keert slechts de dagwaarde uit en de dagwaarde van een DeLorean is vrijwel nihil.
Omdat er weinig ervaring is met de taxatie van onze auto's, ontstaan er grote verschillen in waardebepaling en worden auto's vaak op onjuiste waarden geschat, met alle (nare) gevolgen van dien: bij een te hoge taxatiewaarde betaal je te veel premie. Mocht er later schade zijn, ontstaat alsnog discussie over de waarde van de auto.
Toerental naar km omrekening
De standaard snelheidsmeter van de DeLorean gaat slechts tot 85 mijlen per uur. Nu is dat ruimschoots voldoende om de maximum snelheid die in Nederland geldt te meten, maar wanneer je een ritje maakt in Duitsland, kan het handig zijn deze tabel bij je te hebben: (wanneer je geen GPS hebt)
Automaat | ||||||||
Versnelling | 30 km/h | 50 km/h | 70 km/h | 100 km/h | 120 km/h | 130 km/h | 160 km/h | 190 km/h |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1e | 1900 | 3200 | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
2e | 1200 | 2000 | 2700 | -- | -- | -- | -- | -- |
3e | -- | 1300 | 1900 | 2600 | 3200 | 3400 | 4200 | 5000 |
5-bak | ||||||||
Versnelling | 30 km/h | 50 km/h | 70 km/h | 100 km/h | 120 km/h | 130 km/h | 160 km/h | 190 km/h |
1e | 2900 | -- | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
2e | 1900 | 2900 | -- | -- | -- | -- | -- | -- |
3e | -- | 2000 | 2800 | -- | -- | -- | -- | -- |
4e | -- | -- | 2100 | 3000 | -- | -- | -- | -- |
5e | -- | -- | -- | 2300 | 2800 | 3000 | 3700 | 4400 |
Hoe krijg ik de spiegels weer mooi zwart?
De zwarte kunststof delen willen nogal eens verweren en daardoor grijs worden. Hiervoor zijn middelen verkrijgbaar dat deze onderdelen weer als nieuw maken. Valma Plastishine is zo'n middel online te bestellen. Hiermee maak je stootrubbers, spiegels, handgrepen, binnendeurstijlen, voorspoiler, achterbumper, de kunststof delen achter de deur, maar ook de binnenruimte van het motorcompartiment weer prachtig zwart.
Deze behandeling dient regelmatig herhaald te worden, afhankelijk van het gebruik vaker.
.