Onderhoud RVS
Het plaatwerk (body panels) zijn van geborsteld Roestvrij Staal (RVS SS304).
Dit RVS wordt veelal aangeduid als "dairy grade" omdat deze vorm van RVS veel wordt gebruikt in de keukens.
RVS 304 is zachter dan RVS 316. RVS 316 wordt veel gebruikt voor industriële doeleinden.
De RVS panelen hebben geen "glans" of andere coating, maar zijn van origine geborsteld, waardoor vette vingers direct zichtbaar zijn op het plaatwerk. 


Hoe krijg ik het RVS weer mooi schoon?
Dit is heel eenvoudig: gebruik een scheutje afwasmiddel (voor de vaatwas) in een emmer met (warm) water, wrijf met een spons met de schuurgroeven mee het vuil uit de groeven. Spoel hierna de auto af met water. Herhaal zo nodig deze behandeling. Je zult zien dat de auto weer prachtig gaat glimmen. Ook zijn RVS reinigers te koop. Gebruik NOOIT schuurmiddelen of schuursponsjes, daarmee wordt de schuurstructuur van het RVS beschadigd!


Reparaties
Er zijn geen officiële dealers van de DeLorean in Nederland.
Wel is er een bedrijf gespecialiseerd in het onderhoud van de DeLorean: DeLorean Europe.
Veel onderdelen van de motor zijn gelijk aan die van de:

  • Peugeot 604 STi
  • Peugeot 504 Coupé
  • Renault 30 (V6)
  • Renault 25 (eerste types met z7v motor)
  • Renault Alpine A310 (met z7v motor)
  • Volvo 260 (B27E motor)
  • Volvo 262 (B28F motor).

Voor de reparaties aan de motor, kan daar veelal wel een beroep op worden gedaan.
Voor de andere onderdelen geldt dat deze moeilijk verkrijgbaar zijn in de reguliere kanalen, maar we hebben het geluk dat DeLorean Europe in Nederland is gevestigd en daar vrijwel alle onderdelen verkrijgbaar zijn.
Er is geen DeLorean dealer, dat betekent meestal dat wanneer je zelf geen reparaties aan de auto wil/kan uitvoeren, je aangewezen bent op merk-onafhankelijke garages of natuurlijk DeLorean Europe.
De merkt-onafhankelijke garages zijn echter meestal niet op de hoogte van de specifieke eigenschappen van de DeLorean.


Reparatietips
De leden van DCN hebben in de loop der jaren een behoorlijk aantal handige reparatietips samengesteld. Doorgaans zijn deze in ons clubblad 'Dashboard' gepubliceerd.
Elk lid van DCN krijgt toegang tot het ledenarchief, waar zowel een overzicht is opgenomen met alle technische onderwerpen waarover artikelen zijn verschenen, alsook de Dashboards waar deze zijn terug te vinden.


Elektrisch schema
Elektrisch schema Een compleet elektrisch schema dat (in delen) geprint kan worden, door er delen uit te halen met een grafisch programma. Dit kan een goede hulp zijn bij elektrische problemen, zonder dat je het onderdelenhandboek hebt. Ook dit schema is voor leden te downloaden uit ons club archief.


Taxatie
Elke 2 tot 3 jaar dient uw DeLorean getaxeerd te worden voor de klassieker verzekering. Belangrijk hierbij is dat uw verzekering is afgesloten op basis van 'artikel 275'(taxatiewaarde). LET OP!  Dit is geen normale all-risk verzekering: deze keert slechts de dagwaarde uit en de dagwaarde van een DeLorean is vrijwel nihil.
Omdat er weinig ervaring is met de taxatie van onze auto's, ontstaan er grote verschillen in waardebepaling en worden auto's vaak op onjuiste waarden geschat, met alle (nare) gevolgen van dien: bij een te hoge taxatiewaarde betaal je te veel premie. Mocht er later schade zijn, ontstaat alsnog discussie over de waarde van de auto.
Dit is de reden dat de club een samenwerking is aangegaan met een beëdigd taxateur: Jack van der Hoek, van Classic Car Taxatie.
Jack zit al tientallen jaren in de Britse klassiekers (MG, Jaguar, Triumph, Austin Healey), werkt landelijk en is een zeer enthousiast deelnemer aan vele activiteiten, kortom, iemand die ook past bij onze club.
Hiertoe organiseert de club eenmaal per jaar een taxatiedag. Zie daarvoor de clubkalender en onze micromails die aan de leden worden verstuurd. 
Werkwijze taxatiedagen: 18 april 2004:

Werkwijze taxatie elders:
Hiervoor kan je zelf contact opnemen met Classic Car Taxatie Tel: (0181) 66 24 43, om een afspraak te maken voor een taxatie bij Classic Car Taxatie (Zwartewaal) bij Spijkenisse);

DCN hoopt met deze samenwerking door een beëdigd taxateur een juiste waardebepaling van uw auto te komen, waardoor de taxatiewaarde en vervangingswaarde met elkaar in overeenstemming zijn.


Toerental naar km omrekening
De standaard snelheidsmeter van de DeLorean gaat slechts tot 85 mijlen per uur. Nu is dat ruimschoots voldoende om de maximum snelheid die in Nederland geldt te meten, maar wanneer je een ritje maakt in Duitsland, kan het handig zijn deze tabel bij je te hebben: (wanneer je geen GPS hebt)

Automaat
Versnelling 30 km/h 50 km/h 70 km/h 100 km/h 120 km/h 130 km/h 160 km/h 190 km/h
1e 1900 3200 -- -- -- -- -- --
2e 1200 2000 2700 -- -- -- -- --
3e -- 1300 1900 2600 3200 3400 4200 5000
5-bak
Versnelling 30 km/h 50 km/h 70 km/h 100 km/h 120 km/h 130 km/h 160 km/h 190 km/h
1e 2900 -- -- -- -- -- -- --
2e 1900 2900 -- -- -- -- -- --
3e -- 2000 2800 -- -- -- -- --
4e -- -- 2100 3000 -- -- -- --
5e -- -- -- 2300 2800 3000 3700 4400

Hoe krijg ik de spiegels weer mooi zwart?
De zwarte kunststof delen willen nogal eens verweren en daardoor grijs worden. Hiervoor zijn middelen verkrijgbaar dat deze onderdelen weer als nieuw maken. Valma Plastishine is zo'n middel online te bestellen. Hiermee maak je stootrubbers, spiegels, handgrepen, binnendeurstijlen, voorspoiler, achterbumper, de kunststof delen achter de deur, maar ook de binnenruimte van het motorcompartiment weer prachtig zwart.
Deze behandeling dient regelmatig herhaald te worden, afhankelijk van het gebruik vaker.


.

 

 

 

 

DCN op sociale media

Correspondentie

DeLorean Club Nederland
t.a.v. DCN Secretariaat
Vanghout 1
9422 MG Smilde
T: +31 655 98 14 02

Voorzitter: Mario Perotti •
Secretaris: Robbert Oosterhof •
Penningmeester: Michiel Reurslag •

Contactpersoon FEHAC: voorzitter
Contactpersoon clubproducten: secretaris
Verenigingsregister: KvK Alkmaar: 37084201