Bill CollinsHet lukte DeLorean om Bill Collins te contracteren. Collins werkte als hoofd van een ontwerpafdeling bij General Motors en was zeer getalenteerd. DeLorean kon een goed salaris bieden en een kans voor Collins om een eigen auto vanaf de bodem te ontwikkelen. Wat natuurlijk de droom is van elke ontwerper in de auto-industrie. 
Collins kreeg een eigen ontwerpteam en ging aan de slag. Er werden verschillende ideeën uitgewerkt. Het belangrijkste basisgegeven werd het gebruik van composietmateriaal als basis voor de carrosserie. Hiervoor richtte DeLorean de Composite Technology Corporation op. Het bedrijf kocht de rechten van Royal Dutch Shell om een bepaalde technologie te kunnen gebruiken. De techniek, Elastic Reservoir Moulding (ERM) zou een sterke bodystructuur opleveren. Een extra frame zou niet nodig zijn om voldoende sterkte te creëren. De motor zou achter de passagiers komen. Zodoende kon een goede wegligging worden verkregen en kon de gehele voorkant van de auto als kreukelzone worden ontworpen. Grotere achterwielen zouden de gewichtsverdeling compenseren. John DeLorean was een flamboyante persoonlijkheid en prominent deelnemer in de wereld van de glamour. Hij had zelf hele specifieke ideeën over een droomauto. Hij veronderstelde dat vleugeldeuren de auto veel sex-appeal zouden geven. De constructie zou bovendien het voordeel hebben dat de instap gemakkelijk blijft ondanks dat de auto nogal laag zou zijn. De veiligheid zou ook gediend zijn omdat deze constructie veel sterker zou zijn bij een aanrijding van opzij. Dat de deuren niet geopend kunnen worden als de auto bij een ongeluk op het dak terecht zou komen, werd geaccepteerd. In dat geval moest men de voorruit maar naar buiten drukken. Cijfers wezen echter uit dat auto’s praktisch nooit op hun dak terecht komen.
 

First ModelHet gebruik van RVS was ook een wens van DeLorean. Het materiaal is ontzettend duurzaam en het zou de auto onderscheiden van de concurrentie. De extra kosten van het materiaal worden terugverdiend omdat er geen noodzaak meer is voor een laklaag en daarmee de aanleg van een verfstraat. Het RVS is voornamelijk esthetisch omdat het plaatwerk geen dragende functie heeft. Het is altijd DeLorean’s bedoeling geweest om gebruik te maken van hetgeen de automotive industrie reeds op de schappen heeft liggen. Motor, versnellingsbak, klimaatregeling en remdelen worden allemaal ingekocht. 

Al met al ontwikkelde zich een intelligent concept met veel realisme waarmee DeLorean de publiciteit kon zoeken. En niet te vergeten financiers kon vinden voor zijn project.

DCN op sociale media

Correspondentie

DeLorean Club Nederland
t.a.v. DCN Secretariaat
Vanghout 1
9422 MG Smilde
T: +31 655 98 14 02

Voorzitter: Mario Perotti •
Secretaris: Robbert Oosterhof •
Penningmeester: Michiel Reurslag •

Contactpersoon FEHAC: voorzitter
Contactpersoon clubproducten: secretaris
Verenigingsregister: KvK Alkmaar: 37084201