Het is nu 19-11-2017, 06:47 AM Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor start en slaat direct af
24-12-2014, 06:04 PM
Bericht: #1
Motor start en slaat direct af
Mijn D startte in het geheel niet (zo gekocht). Er zat een alarmsysteem in en na die uitgebouwd te hebben start hij wel, maar slaat direct weer af.
de benzinepomp functioneert goed.
heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?
Reageren op dit bericht Reageren
24-12-2014, 08:15 PM
Bericht: #2
RE: Motor start en slaat direct af
dat wel erg weinig informatie om mee te werken.

Probeer er eens achter te komen of lucht, brandstof en vonk aanwezig zijn.

Begin toch eens bij de brandstofpomp. Zet eens constante spanning op de brandstofpomp, zodat deze blijft draaien. Kijk ook eens in de tank of er niet te veel troep in zit. Dat wil ook nog wel eens het geval zijn, waardoor de filter telkens verstopt raakt. 

I am surrounded by gullwings
24-12-2014, 08:54 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-12-2014 om 08:55 PM door WelmoedJ.)
Bericht: #3
De benzinepomp is niet het enige onderdeel dat in de brandstofaanvoer storingen kan opleveren.
Bij oude brandstof - hoe lang er al in? - is het eerste dat je doet de tank leegmaken, zonodig reinigen en met losgenomen toevoerslag aan de brandstofverdeler) controleren of er brandstof uit de leiding komt. Zou er prut in zitten, dan hoef je in ieder geval niet de brandstofverdeler (en misschien ook nog de injectoren) te laten reinigen.
Dat is een kostbare zaak!

Heb je verse brandstof, dan komt je eerste aanwijzing van je neus: als je benzine ruikt na enkele startpogingen, dan heeft de mengselkamer wel brandstof gekregen en komt het mogelijk niet verder.
  • controleer dan of de injectoren brandstof ontvangen door er een uit de voet te nemen, in een glazen potje te houden en dan de aanvoer te controleren.
  • Om de aanvoer te controleren kun je de pomp rechtstreeks met +12V verbinden.
  • Dat doe je door het RPM los te nemen en de wit/paarse draad aan +12V te leggen;
  • Vanuit de motorruimte (met verwijderd luchtfilterhuis) kun je met de weegklep van de mengselkamer de brandstoftoevoer starten.
  • Zorg dat je vanaf de motorruimte de 12V kunt verbreken als je ziet dat er brandstof uit de injector komt.
Ruik je geen benzinelucht, dan moet je nagaan waar de brandstoftoevoer onderbroken is.
Dat kan het gehele traject van pomp naar achteren zijn (defecte accumulator, verstopt brandstoffilter (bij motor), probleem met de brandstofverdeler, de CPR (daar zit ook een - minuscuul - filter in). Een elektrisch defecte CPR kan ook problemen met starten veroorzaken.

Als de injector brandstof spuit, kan het een elektrisch probleem zijn. 
Ga dan na of de bedrading van het relais links op het brandschot naar het weerstandspak niet onderbroken is.
Verder kan in het koudestartcircuit ook van alles mis zijn (TTS ofwel ThermoTimeSwitch, CSV ofwel koudestartklep) en niet te vergeten de mengselverhouding en de stationairloopregeling.

Ik ga er even van uit dat je niet aan de mengselschroef hebt gedraaid, want dan heb je toch wat meer te doen om je auto weer aan de gang te krijgen.

Als je pogingen hebt gedaan en er niet uitkomt, laat maar weten.

Welmoed
De Lorean DMC-12 VIN #06513 1981-11
Toyota Prius 2009-07
29-12-2014, 11:08 AM
Bericht: #4
We zijn even bezig geweest en hij krijgt wel benzine, maar de injector spuit niet. Als ik de leiding van de injector bij het verdeelhuis losmaak komt er een minimale hoeveelheid brandstof uit, terwijl het er naar mijn idee uit zou moeten spuiten. Het lijkt er dus op dat er te weinig druk op staat. De benzinetank heb ik gereinigd en voorzien van nieuwe benzine. Ik wil nu dus de benzinedruk gaan testen.
29-12-2014, 11:47 AM
Bericht: #5
Je schrijft "Als ik de leiding van een injector bij het verdeelhuis los maak", je bedoelt met verdeelhuis de brandstofdistributeur?
Als dat juist is, moet je er mee rekening houden dat de auto lang heeft stil gestaan.
Daardoor kan de zuiger die door de weegklep wordt bediend, vast zijn komen te zitten.

Kun je de weegklep zonder veel moeite naar beneden drukken?
Ja, dan is de zuiger kennelijk wel vrij.

Je hebt eerder gemeld dat de automotor vanaf dat jij hem had niet heeft gelopen.
Je schrijft/reageert niet op mijn opmerking over hoe lang de auto (bij jou en daarvoor) heeft stilgestaan.
Als dat erg lang is geweest met brandstof in de tank, dan is die oude brandstof aan het vergummen gegaan.
Dus toch weer de vraag: "Heb je de auto gestart zonder de tank leeg en schoon te maken"?
Heb je na de schoonmaak van de tank de leidingen tot de brandstofverdeler doorgespoeld met verse brandstof en het brandstoffilter bij de motor vervangen?

Als je dat allemaal niet hebt gedaan, dan is bij het starten met oude brandstof je gehele brandstofsysteem vervuilt en vermoedelijk ook dichtgeslibt door vuil uit de tank.
P.S.: Vervuilde injectoren (onze zijn mechanisch) kun je alleen laten reinigen in een systeem dat ze met druk kan openen!

Je hebt dus nu een stevige klus:
- brandstoftank legen en geheel reinigen: alle gum moet eruit!
- brandstofverdeler moet gereinigd worden (kun je niet zelf als je die verdeler daarna nog wilt kunnen gebruiken).
- reinig de CPR intern.
- Spoel alle brandstofleidingen door - van voor tot achter - zodat er nergens vuil in achterblijft.
- Controleer alle brandstofslangen (ook die bij de accumulator)
- Koop een nieuwe accumulator, brandstoffilter, tankzeefje
- Koop eventueel nieuwe injectoren
- Bij demontage van de leidingen aan de verdeler en de injectoren gooi je alle oude koperen ringen weg en bij montage gebruik je nieuwe koperen ringen (ook die van de CPR).
- Als je toch bezig bent: controleer de staat van de brandstofslang in de tank, de sok waarin de pomp hangt en de stofkap. Als die verdroogd of vergaan zijn dan vervangen. De slang in de tank zou ik zeker vervangen, die geeft nogal eens problemen als het warm weer is (dichtklappen door de zuigkracht van de pomp).

- Monteer alle nieuwe onderdelen en slangen, maar verbindt de slang naar het nieuwe brandstoffilter nog niet.
- Vul de tank met verse brandstof (een 20 liter is in eerste instantie genoeg).
- Controleer of de nog niet gekoppelde slang naar het brandstoffilter inderdaad een krachtige straal geeft als de pomp draait (brandstof opvangen; hoeveelheid brandstof is grofweg 1,7 liter per minuut, zorg dus voor een voldoend grote opvangbak)
- Kom er alleen schone brandstof uit de slang, dan de slang op het filter aansluiten en zorgen dat alle leidingen rond de verdeler zijn aangesloten.
- Zet even de pomp aan en controleer de leidingen op lekkage.
- Geen lekkages? Dan mag je proberen of de motor bij het starten ook aanslaat en loopt.

Hierna kun je de mengselverhouding controleren en zonodig afregelen.
Met warme motor kun je dan de stationairloop afstellen.

Succes.

Welmoed
Toyota Prius 2009-07
29-12-2014, 12:09 PM
Bericht: #6
Welmoed, jouw reaktie sluit helaas wel aan bij mijn gedachten. Hoewel de tank niet vervuild was met gum, kan er wel vervuiling in het brandstof systeem zitten. Voor zover ik weet heeft de auto minimaal 6 jaar niet gereden/gelopen. Misschien een stomme vraag, maar ik kan de accumulator niet zo 1,2,3 vinden, waar zit die? Vervolgens zal ik stap voor stap het brandstofsysteem onder handen nemen.
29-12-2014, 12:23 PM
Bericht: #7
Mijn vraag of je met oude brandstof gestart hebt, heb je nog niet beantwoord.
Maar zo'n 6 jaar stilstand met oude brandstof in de leidingen en daarna dan zo maar starten is ellende over je afroepen!
Pas als de tank leeg gemaakt is, kun je zien of er echt vervuiling in zit. Dat hoeft niet in de vorm van gum te zijn, maar je kunt ook bruinachtige schilfers en metaalschilfers vinden. Beide zijn al genoeg om ellende te veroorzaken.

De accumulator zit op een erg ongelukkige plek: in de tunnel.
Hij is alleen vanaf de onderkant te zien en te bereiken.
Je hebt er korte steeksleutels voor nodig.
Draag bij het werken een veiligheidsbril en houdt rekening met een brandstofdouche als de leidingen loskomen.

Bestel voor de zekerheid bij Ed nieuwe slangen voor de accumulator.
Dan hoef je later niet nog een keer er onder.

Wil je meer weten, heb je meer vragen?
Laat maar weten.
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
29-12-2014, 12:31 PM
Bericht: #8
Ik heb hem bewust niet gestart. Ik heb eerst de tank geleegd en gereinigd. En een nieuw aanzuigfilter gemonteerd. Er lagen wel wat roestschilfers op de bodem van de tank, verder was hij schoon. 
Bedankt voor je reacties, zodra ik nieuws heb zal ik het weer melden. Eerst maar zoveel mogelijk mogelijke oorzaken uitsluiten.
10-01-2015, 05:05 PM
Bericht: #9
Inmiddels heb ik alle brandstofslangen vervangen, er zat een knik in een van de slangen wat de toevoer van brandstof natuurlijk niet bevorderd.
de motor krijgt nu voldoende brandstof. De koude start is goed, maar de motor slaat dan direct weer af. Het koude start circuit blijkt dus te werken. Echter dient dan het normale verbrandingscircuit te gaan werken, hetgeen niet gebeurt.
als de auto gestart wordt en ik bedien direct handmatig de grote luchtklep en de gaskabel, dan loopt de motor goed en accelereert hij ook. Ik geef dan dus tegelijk gas en bedien daarbij handmatig de luchtklep. Als ik dat handmatig doe lijkt dat dus te werken.
Het lijkt er dus op dat de luchtklep of het hele injectie systeem niet (goed) functioneert. Kan dit iets te maken hebben met  vacuüm lekkage o.i.d.? Cq in welke richting moet ik het nu zoeken?
17-01-2015, 12:45 AM
Bericht: #10
(10-01-2015 05:05 PM)mantachiel schreef:  Waarschijnlijk is de brandstofdrukregelaar buiten bedrijf. Deze regelt je brandstofdruk bij koude en warme start en het verloop ervan. Deze zit, als je achter je D staat, op de linkerkleppendeksel voor je airco pomp. En kijk ook naar je idle speed regulator. Deze regelt je stationaire toeren. Deze zit ook links, maar dan op je inlaatspruitstuk. Deze staat in verbinding aan de onderkant van je injectiesysteem, midden bovenop. Misschien dat er een lek in die verbinding zit. Dan wil de D namelijk ook niet starten.
VIN #06527
The Ultimate...
Discussie doorzoeken

Ga naar locatie: