Het is nu 19-10-2017, 09:07 AM Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)
 
Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Airco onderhoudsintervallen
18-06-2012, 05:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-06-2012 om 05:20 PM door WelmoedJ.)
Bericht: #1
Airco onderhoudsintervallen
Revent heb ik een discussie met een van onze leden gehad over de tijdsduur waarbinnen het airco-systeem normaal zou moeten kunnen functioneren.

Deze discussie vond plaats omdat ons lid vond dat de koeling door zijn airco-systeem snel terugliep.
Daarvoor zijn verschillende redenen aan te voeren, waarbij de meest voorkomende 'lekkage' van delen van het systeem is.

Om te kunnen nagaan gedurende welke termijn een airco-systeem zonder problemen of kwaliteitsverlies zou moeten kunnen werken, stel ik voor dat onze leden meewerken aan een onderzoek hier naar.

Als eerste moet worden uitgegaan van een goed werkend systeem dat geen lekken (van "pakkingen" zoals O-ringen, keerringen of van slangen) heeft.

Een tweede belangrijk punt is dat de standaardslangen van het systeem bedoeld zijn om gebruikt te worden met R-12.
Als het koelmiddel R-12 wordt of is vervangen door R-134A dan treedt geleidelijk aan verlies op door osmose.
Dat komt omdat de R-12 moleculen groter zijn dan die van R-134A.
Het verlies door osmose moet daarom als "normaal" verlies worden beschouwd.

Verder moet het duidelijk zijn dat een weinig gebruikt airco-systeem eerder koelmiddel verliest dan een regelmatig gebruikt systeem.
Dat heeft te maken met verdroging van o.a. keerringen in de compressor waardoor deze langs de as kan gaan lekken.
Lekkage van de compressor heeft dus in het algemeen niets te maken met de kwaliteit van de compressor, maar alles met de gebruikswijze.

Zijn we met jullie hulp in staat voldoende gegevens te verzamelen, dan kunnen we (osmose)verlies incalculeren in de, op basis van die gegevens, vast te stellen onderhoudscyclus voor een airco-systeem.

Een voorbeeld:
Mijn auto heeft drie jaar geleden een ombouw gehad van R-12 naar R-134A.
Daarbij zijn de condenser, de droger, de orifice, de compressor en alle O-ringen vervangen.
Na controle op dichtheid is het systeem gevuld met de juiste hoeveelheid R-134A, een speciale smeerolie en fluor.
De laatste om snel lekkages van het systeem te kunnen opsporen.

Deze maand (juni 2012) was de lucht via circulatie nog steeds koel, maar niet meer zo koel als direct na de ombouw.
Bij controle bleek dat tweederde van het koelmiddel verdwenen is.
Omdat bij het systeem geen lekkage is geconstateerd moet er van worden uitgegaan dat dit door osmose moet hebben plaatsgevonden.

Op basis daarvan zou ik voor mijn auto de conclusie kunnen trekken dat ik eens in de twee jaar het systeem zou moeten laten controleren om de terugval in de temperatuur zo gering mogelijk te laten zijn.


Het onderzoek gaat dus uitsluitend om het verloop van de koeling van het airco-systeem van onze DeLorean, niet van andere automerken.
Ik ga er van uit dat we niet op stel en sprong een conclusie kunnen trekken, dus reken er op dat dit mogelijk enkele jaren in beslag gaat nemen.
Degenen die gaan deelnemen krijgen na aanmelding van mij bericht en een tabel om de gegevens in te verwerken.
Bij onvoldoende belangstelling vervalt het uitgebreide onderzoek omdat er dan geen relevante conclusie kan worden getrokken.

Als jullie willen meewerken aan een onderzoek als dit, laat het mij dan even weten via een PM of directe e-mail aan mij.
Welmoed
De Lorean DMC-12 VIN #06513 1981-11
Toyota Prius 2009-07
Reageren op dit bericht Reageren
29-06-2012, 08:02 PM
Bericht: #2
RE: Airco onderhoudsintervallen
Ik doe wel mee, ik vind mijn systeem de laatste jaren steeds slechter worden. Ben ook benieuwd wat hiervan de oorzaak is. Na het vullen van mijn systeem schakeld de compressor steeds kort in en stopt dan ook weer kort. Zeg maar 5 seconde draaien, 3 seconde stil. Heel irritant. Ook koelt het systeem al na ca 1 seizoen al slechter.


(18-06-2012 05:16 PM)WelmoedJ schreef:  Revent heb ik een discussie met een van onze leden gehad over de tijdsduur waarbinnen het airco-systeem normaal zou moeten kunnen functioneren.

Deze discussie vond plaats omdat ons lid vond dat de koeling door zijn airco-systeem snel terugliep.
Daarvoor zijn verschillende redenen aan te voeren, waarbij de meest voorkomende 'lekkage' van delen van het systeem is.

Om te kunnen nagaan gedurende welke termijn een airco-systeem zonder problemen of kwaliteitsverlies zou moeten kunnen werken, stel ik voor dat onze leden meewerken aan een onderzoek hier naar.

Als eerste moet worden uitgegaan van een goed werkend systeem dat geen lekken (van "pakkingen" zoals O-ringen, keerringen of van slangen) heeft.

Een tweede belangrijk punt is dat de standaardslangen van het systeem bedoeld zijn om gebruikt te worden met R-12.
Als het koelmiddel R-12 wordt of is vervangen door R-134A dan treedt geleidelijk aan verlies op door osmose.
Dat komt omdat de R-12 moleculen groter zijn dan die van R-134A.
Het verlies door osmose moet daarom als "normaal" verlies worden beschouwd.

Verder moet het duidelijk zijn dat een weinig gebruikt airco-systeem eerder koelmiddel verliest dan een regelmatig gebruikt systeem.
Dat heeft te maken met verdroging van o.a. keerringen in de compressor waardoor deze langs de as kan gaan lekken.
Lekkage van de compressor heeft dus in het algemeen niets te maken met de kwaliteit van de compressor, maar alles met de gebruikswijze.

Zijn we met jullie hulp in staat voldoende gegevens te verzamelen, dan kunnen we (osmose)verlies incalculeren in de, op basis van die gegevens, vast te stellen onderhoudscyclus voor een airco-systeem.

Een voorbeeld:
Mijn auto heeft drie jaar geleden een ombouw gehad van R-12 naar R-134A.
Daarbij zijn de condenser, de droger, de orifice, de compressor en alle O-ringen vervangen.
Na controle op dichtheid is het systeem gevuld met de juiste hoeveelheid R-134A, een speciale smeerolie en fluor.
De laatste om snel lekkages van het systeem te kunnen opsporen.

Deze maand (juni 2012) was de lucht via circulatie nog steeds koel, maar niet meer zo koel als direct na de ombouw.
Bij controle bleek dat tweederde van het koelmiddel verdwenen is.
Omdat bij het systeem geen lekkage is geconstateerd moet er van worden uitgegaan dat dit door osmose moet hebben plaatsgevonden.

Op basis daarvan zou ik voor mijn auto de conclusie kunnen trekken dat ik eens in de twee jaar het systeem zou moeten laten controleren om de terugval in de temperatuur zo gering mogelijk te laten zijn.


Het onderzoek gaat dus uitsluitend om het verloop van de koeling van het airco-systeem van onze DeLorean, niet van andere automerken.
Ik ga er van uit dat we niet op stel en sprong een conclusie kunnen trekken, dus reken er op dat dit mogelijk enkele jaren in beslag gaat nemen.
Degenen die gaan deelnemen krijgen na aanmelding van mij bericht en een tabel om de gegevens in te verwerken.
Bij onvoldoende belangstelling vervalt het uitgebreide onderzoek omdat er dan geen relevante conclusie kan worden getrokken.

Als jullie willen meewerken aan een onderzoek als dit, laat het mij dan even weten via een PM of directe e-mail aan mij.
Reageren op dit bericht Reageren
Discussie doorzoeken


Ga naar locatie: