Het is nu 19-11-2017, 06:47 AM Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stallen in de winter
08-12-2011, 04:59 PM
Bericht: #1
Stallen in de winter
Stallen in de winter, dat lijkt me een leuk onderwerp voor deze tijd van het jaar.

Ik heb nog geen DeLorean in bezit, maar als deze komt (eind januari is de planning), dan wil ik deze wel nog een maandje stallen. Misschien is een maand nog wel te overzien zonder extra voorzorgsmaatregelen, maar langer...

De garage zoals die nu is enkelwandig en niet voorzien van isolatie. Dus voorlopig kan het er binnen vriezen en vochtig worden. Nu lijkt me vriezen niet zo'n probleem, als je zorgt voor antivries in je ruitensproeier. Dat het vochtig kan zijn lijkt me erger...

Ik ben benieuwd hoe anderen de D in de winter stallen. De ruimte zelf, kachel, luchtontvochtiger? Verder de 'standaard' dingen zoals bij elke auto van 30 jaar oud? Het enige wat ik me kan bedenken is dat je geen speciale dingen hoeft te doen voor de carrosserie.

Volgende lijst van punten gevonden, lijkt me redelijk compleet. Misschien zijn er opmerkingen over, of speciale punten voor de D als toevoegingen? Stallen van uw klassieker in de winter.
.
Carl Sagan: No such thing as a dumb question;
Michio Kaku: Time machines are allowed in Einstein's equations.
Reageren op dit bericht Reageren
08-12-2011, 05:21 PM
Bericht: #2
RE: Stallen in de winter
(08-12-2011 04:59 PM)airell schreef:  Stallen in de winter, dat lijkt me een leuk onderwerp voor deze tijd van het jaar.

Ik heb nog geen DeLorean in bezit, maar als deze komt (eind januari is de planning), dan wil ik deze wel nog een maandje stallen. Misschien is een maand nog wel te overzien zonder extra voorzorgsmaatregelen, maar langer...

De garage zoals die nu is enkelwandig en niet voorzien van isolatie. Dus voorlopig kan het er binnen vriezen en vochtig worden. Nu lijkt me vriezen niet zo'n probleem, als je zorgt voor antivries in je ruitensproeier. Dat het vochtig kan zijn lijkt me erger...

Ik ben benieuwd hoe anderen de D in de winter stallen. De ruimte zelf, kachel, luchtontvochtiger? Verder de 'standaard' dingen zoals bij elke auto van 30 jaar oud? Het enige wat ik me kan bedenken is dat je geen speciale dingen hoeft te doen voor de carrosserie.

Volgende lijst van punten gevonden, lijkt me redelijk compleet. Misschien zijn er opmerkingen over, of speciale punten voor de D als toevoegingen? Stallen van uw klassieker in de winter.

Toen ik mijn eerste D net had, kon ik een maandje in de garagebox van een buurman staan.
Onder een flat, met buizen van de verwarming er door heen, dus nooit echt erg koud.

Na een maandje moest hij dus elders worden onder gebracht.
Dat was zo'n (stenen) rijtjes garagebox bij eengezinswoningen.
Geen verwarming (ook geen elektra) en ventilatiesleuven onder en boven in de achterwand. De wind kon er doorheen als of er geen deur in de garage zat.
Effect: als het vochtig weer was, leek het net of ik de D buiten in de regen had geparkeerd.
Niet echt goed voor de auto (roestvorming en muffe lucht in het interieur).
Ik was dus echt blij dat ik hem na een bijna een jaar naar een droge, redelijk warme garagebox onder de flat kon overbrengen.

Daar staat de huidige D nu ook en die heeft dus niets te vrezen van hitte noch van koude. De laagst gemeten temperatuur in de box was 8° C. Het kan slechter.
Welmoed
De Lorean DMC-12 VIN #06513 1981-11
Toyota Prius 2009-07
08-12-2011, 07:41 PM
Bericht: #3
Antivries in the ruitersproeier prima, maar antivries in de koelvloeistof, veel belangrijker. Zeker met die 30 jaar oude slangen (met nieuwe slangen trouwens ook).

Voor de rest (zo mogelijk) elke maand even warm laten draaien, en een paar centimeter verplaatsen, zodat je geen deuken in je garagevloer (en in je banden) krijgt.
RobV

D'Rob of D'ronder.
09-12-2011, 11:17 AM
Bericht: #4
(08-12-2011 07:41 PM)Rob schreef:  Voor de rest (zo mogelijk) elke maand even warm laten draaien, en een paar centimeter verplaatsen, zodat je geen deuken in je garagevloer (en in je banden) krijgt.

vw. betreft de banden zie mijn tip in het laatste Dashboard
I am surrounded by gullwings
09-12-2011, 02:18 PM
Bericht: #5
(09-12-2011 11:17 AM)Frenkieboy schreef:  
(08-12-2011 07:41 PM)Rob schreef:  Voor de rest (zo mogelijk) elke maand even warm laten draaien, en een paar centimeter verplaatsen, zodat je geen deuken in je garagevloer (en in je banden) krijgt.

en wat betreft de garagevloer??
09-12-2011, 02:33 PM
Bericht: #6
(09-12-2011 02:18 PM)martrenders schreef:  en wat betreft de garagevloer??

ik denk dat ik mijn DeL maar bij jou kom stallen. Jouw vloer is niet zo kieskeurigBigGrin
I am surrounded by gullwings
09-12-2011, 02:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-12-2011 om 03:07 PM door airell.)
Bericht: #7
(09-12-2011 02:18 PM)martrenders schreef:  

Een vraag voor mij? Een gewone oude betonvloer, geen speciale behandeling of iets dergelijks...
.
09-12-2011, 05:18 PM
Bericht: #8
(09-12-2011 02:18 PM)martrenders schreef:  en wat betreft de garagevloer??
Toen ik mijn D ophaalde, na een paar jaar op de zelfde plek, zaten er wel degelijk putten in het beton van een paar centimeter.

Mijn garage nu heeft een epoxy coating laag, die zou flexibele genoeg moeten zijn, maar in combi met de bandjes (en af en toe een beetje bewegen van de draaiende delen, remschijven, etc.) kan het nooit kwijt.
RobV

D'Rob of D'ronder.
11-12-2011, 02:18 PM
Bericht: #9
(09-12-2011 02:34 PM)airell schreef:  
(09-12-2011 02:18 PM)martrenders schreef:  

Een vraag voor mij? Een gewone oude betonvloer, geen speciale behandeling of iets dergelijks...

Het was een reactie op het platte bandjes verhaal. Haha. Maar een betonnen vloer is natuurlijk prima. Die van mij staat op betonklinkers/straatwerk. Zijn stalling was eerst een carport, maar elk jaar kwam er een muurtje bij, nu is het een uitbreiding van mijn garage.
12-12-2011, 02:07 PM
Bericht: #10
Tegen de kou is het makkelijker wapenen lijkt het... antivries voor ruitensproeier en koelvloeistof. De garage wordt niet verwarmt, dus isoleren heeft niet veel effect. Het wordt uiteindelijk wel koud, maar geen min dertig.

Ik denk dat vocht meer een probleem is, dus de garage/ventilatie aanpakken. Een hoes lijkt me persoonlijk wel een goed idee. Ik heb in ieder geval van het weekend een thermometer met hydrometer (min/max) neergezet, dan kan ik een en ander in de gaten houden.

Wat doe je met de accu, los koppelen lijkt me of is het nodig om apart op te laden? Wat ik begrepen heb heeft de D maar een kleine accu en een dynamo die maar net genoeg kan opladen.
.
Discussie doorzoeken

Ga naar locatie: