Het is nu 19-11-2017, 06:49 AM Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stroomverdeelkap
19-07-2011, 11:27 PM
Bericht: #1
stroomverdeelkap
Hallo, iemand ervaring met de stroomverdeelkap voor de bougiespanning ? De motor loopt slecht en mijn ervaring is dat je dan de ontvangpunten in de kap moet schoonmaken.Bij de meeste auto's is dit zo gebeurd maar bij de D is het al een probleem om de klemmen los te krijgen wegens moeilijke bereikbaarheid. Het lijkt er op dat de hele luchtinlaat etc er af moet om de verdeelkap los te krijgen.??Sad
Reageren op dit bericht Reageren
19-07-2011, 11:36 PM
Bericht: #2
RE: stroomverdeelkap
Hallo Burg,

de verdeelkap is te vervangen zonder dat het inlaatspruitstuk eraf hoeft. Maar het is wel lastig. Als je toch bezig bent, kijk dan ook even of de bougiekabels nog een beetje vers zijn. Dit kan ook een oorzaak zijn.
I am surrounded by gullwings
20-07-2011, 10:19 AM
Bericht: #3
Als de kap er al jaren op zit, kun je, zoals Frank al aangeeft, beter een nieuwe plaatsen.
De kappen hebben te lijden onder de hitte, waardoor het materiaal poreus wordt en door vervuiling tevens vonkoverslag kan plaats vinden.

Als je een nieuwe kap gaat plaatsen, controleer dan het viltje dat in de uitsparing bovenin de centrale as zit (iets vettig is normaal) en controleer de aansluiting van de sensor (links) en bijbehorende kabel.
Als die niet meer goed zijn krijgt de ECU een slecht of geen signaal en dat zorgt ook voor problemen.

Tenslotte, Frank noemde het ook al, als je kabel vele jaren oud zijn, loont het om die gelijk te vervangen. Ook die kabels kunnen door veroudering problemen geven.

Wat betreft het werk: Als je er lekker bij wilt kunnen, dan moet je inderdaad het inlaatspruitstuk verwijderen.
Op zich niet zo slecht, want je kunt dan meteen kijken of extra luchtpijp (voor stationair) nog goed afdicht (O-ring) en of de - roestgevoelige - waterpijp er onder nog goed is en of er geen koelvloeistof (lekkage) in de uitsparingen van het motorblok is.
N.B.: Koelvloeistof en aluminium zijn vijanden. Langdurig koelvloeistof in de uistparingen leidt uiteindelijk tot wegrotten van stukken motorblok. Dure reparatie!

Als je toch bezig moet, kun je beter goed te werk gaan, dan halfbakken.
Welmoed
De Lorean DMC-12 VIN #06513 1981-11
Toyota Prius 2009-07
20-07-2011, 06:04 PM
Bericht: #4
Het luchtinlaat spruitstuk hoeft niet verwijderd te worden, je hoeft alleen de brandstof verdeler los te maken (2 bouten) en de W-pijp (aan de voorkant). Dan kan de gehele combinatie naar je toe gehaald worden zonder de brandstofleidingen los te halen. Ik heb het pas nog gedaan, je kunt me altijd bellen/mailen met vragen.

RobV.
20-07-2011, 07:22 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-07-2011 om 07:23 PM door WelmoedJ.)
Bericht: #5
(20-07-2011 06:04 PM)Rob schreef:  Het luchtinlaat spruitstuk hoeft niet verwijderd te worden, je hoeft alleen de brandstof verdeler los te maken (2 bouten) en de W-pijp (aan de voorkant). Dan kan de gehele combinatie naar je toe gehaald worden zonder de brandstofleidingen los te halen. Ik heb het pas nog gedaan, je kunt me altijd bellen/mailen met vragen.

RobV.

Rob bedoelt de mengselunit (met brandstofverdeler er op) en de W-pijp. Met alleen de brandstofverdeler en de W-pijp kom je er niet.

Slecht lopen heeft nooit één specifieke oorzaak, maar meestal een combinatie van oorzaken. Daarom is het beter de gehele groep aan te pakken. Dan ben je zeker dat alle punten die kunnen bijdragen aan het slechte lopen, zoals bougie(s)- en -kabels (vonk), bobine en kabel, stroomverdeler en -signaalopnemer, maar ook afdichtingen van inlaatpoorten, extra lucht (auxiliary air pipe) en stationair lucht (klepjes in de luchtinlaat na de W-pijp: die willen nog wel eens vast gaan zitten) gecontroleerd zijn.
Denk overigens ook aan de CPR, die kan ook voor slecht lopen zorgen.

Als je toch aan de gang moet, waarom dan niet het in een keer goed doen?
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
20-07-2011, 08:18 PM
Bericht: #6
Wat Welmoed zegt klopt inderdaad, ik bedoelde natuurlijk de mengverdeler (met daarop de brandstofregelaar). Probeer nooit zomaar de brandstofverdeler (fuel distributor) van de luchtvermenger (mixture control unit) te verwijderen, dat geeft je gigantische problemen.

Na deze waarschuwing adviseer ik toch om niet zomaar dingen uit elkaar te halen en te vervangen/reviseren. Probeer eerst een goede diagnose uit te voeren VOORDAT je alles uit elkaar haalt. Alleen dan kan je nog de originele oorzaak bepalen. Begin je eenmaal met dingen uit elkaar halen, dan kom je allerlei dingen tegen, of introduceer je zelfs nieuwe problemen.

De CPR/WUR (Control pressure regulator) heeft alleen invloed tijdens het opwarmen van de motor (mits je vacuumslangen goed zitten natuurlijk, maar dat is een apart verhaal voor mij).

Kun je aangeven in hoeverre de motor slecht loopt? Misfire/backfire/geen vermogen/witte rook/zwarte rook/stotteren/afslaan/moeilijk starten etc. Alleen met dit soort informatie kunnen we je gericht helpen.
RobV

D'Rob of D'ronder.
20-07-2011, 10:58 PM
Bericht: #7
(20-07-2011 08:18 PM)Rob schreef:  De CPR/WUR (Control pressure regulator) heeft alleen invloed tijdens het opwarmen van de motor (mits je vacuumslangen goed zitten natuurlijk, maar dat is een apart verhaal voor mij).

Ik moet deze opmerking helaas bestrijden.
De beheersdruk (control pressure) werkt niet alleen tijdens het opwarmen, maar gedurende de gehele tijd dat de motor draait. Tijdens de koude start is er door het ingebouwde element dat wordt verwarmd meer invloed op de beheersdruk.
Een defect element heeft invloed op de loop van de motor.

Verder zit in de CPR een filter in de leiding naar de brandstofverdeler. Als dit filter vervuild (bijna of geheel verstopt) is, is dat wel degelijk van invloed op de loop van de motor.

Van beide zijn voorbeelden te over gegeven op de verschillende fora en ik ken ze ook van bevriende D rijders.
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
21-07-2011, 07:35 PM
Bericht: #8
(20-07-2011 10:58 PM)WelmoedJ schreef:  
(20-07-2011 08:18 PM)Rob schreef:  De CPR/WUR (Control pressure regulator) heeft alleen invloed tijdens het opwarmen van de motor (mits je vacuumslangen goed zitten natuurlijk, maar dat is een apart verhaal voor mij).

Ik moet deze opmerking helaas bestrijden.
De beheersdruk (control pressure) werkt niet alleen tijdens het opwarmen, maar gedurende de gehele tijd dat de motor draait. Tijdens de koude start is er door het ingebouwde element dat wordt verwarmd meer invloed op de beheersdruk.
Een defect element heeft invloed op de loop van de motor.

Verder zit in de CPR een filter in de leiding naar de brandstofverdeler. Als dit filter vervuild (bijna of geheel verstopt) is, is dat wel degelijk van invloed op de loop van de motor.

Van beide zijn voorbeelden te over gegeven op de verschillende fora en ik ken ze ook van bevriende D rijders.

Ok, dan was ik wellicht verkeerd geinformeerd. Ed heeft me ooit verteld dat dit maar voor een heel klein percentage geldt. Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Alleen tijdens de opwarmfase staat er vacuum op de WUR (dat weet ik zeker), het bimetaal heeft een aanvullende functie.
RobV

D'Rob of D'ronder.
25-07-2011, 11:39 PM
Bericht: #9
Ja, de verdeelkap is los te nemen zonder motoronderdelen los te nemen. En nee, het is niet eenvoudiger dan een hersenoperatie.
Ik had wel de motorkap verwijderd en de linker gasveer losgenomen, ook moesten de boegiekabels links los om de kap te kunnen keren en schoonmaken. Deze was nog maar zes jaar oud, dus nog goed. Na terugplaatsen liep de motor weer goed.
Na twee weken buitenstaan liep hij stotterend, wat dus wijst op een elektrisch probleem door vochtinwerking.
Bedankt voor de demontage aanwijzingen, het kan nog van pas komen.
Rolleyes
26-07-2011, 08:16 AM
Bericht: #10
Welmoed,

Ik lees dat er een filter in de brandstofleiding bij de CPR zit. Dat heb ik nooit geweten. Waar zit die precies?

Mart
Discussie doorzoeken

Ga naar locatie: