Het is nu 19-11-2017, 06:48 AM Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schoonmaken zogenaamde Valley of Death
24-01-2011, 09:40 PM
Bericht: #1
Schoonmaken zogenaamde Valley of Death
Even een wilde vraag. Ik heb mijn inlaat-spruitstuk verwijderd afgelopen weekend om de boel te inspecteren/schoon te maken. Na een eerste schoonmaakbeurt (er zit daar altijd troep) ziet het er allemaal picobello uit, maar de extra verflaag is afgebrokkeld/losgeraakt door de schone koelvloeistof die erin staat. Geen olie of mayonaise.

De zgn. y-pipe durf ik niet los te maken omdat ik veel verhalen heb gehoord over het afbreken van bouten rond die plek. Ergens wil ik de boel wel goed schoonmaken en beschermen voor nieuwe schade, maar ik vraag me af of dit allemaal de moeite waard is?
RobV

D'Rob of D'ronder.
Reageren op dit bericht Reageren
24-01-2011, 10:14 PM
Bericht: #2
RE: Schoonmaken zogenaamde Valley of Death
(24-01-2011 09:40 PM)Rob schreef:  Even een wilde vraag. Ik heb mijn inlaat-spruitstuk verwijderd afgelopen weekend om de boel te inspecteren/schoon te maken. Na een eerste schoonmaakbeurt (er zit daar altijd troep) ziet het er allemaal picobello uit, maar de extra verflaag is afgebrokkeld/losgeraakt door de schone koelvloeistof die erin staat. Geen olie of mayonaise.

Als er koelvloeistof in de uithollingen staat: direct verwijderen en daarna reinigen met bv remmenreiniger. Doe je dat niet, dan vreet de koelvloeistof zich op den duur door je blok heen en dan is Leiden in last.

Citaat:De zgn. y-pipe durf ik niet los te maken omdat ik veel verhalen heb gehoord over het afbreken van bouten rond die plek. Ergens wil ik de boel wel goed schoonmaken en beschermen voor nieuwe schade, maar ik vraag me af of dit allemaal de moeite waard is?

Als je de bout nu eerst eens enkele dagen met WD-40 behandelt en daarna probeert of hij los wil gaan (voorzichtig)? Vaak zit daar oxidatie tussen, die je misschien kunt lostrillen door voorzichtig op de kop van de bout te tikken (dat hoeft niet zo zachtjes). Daarmee schrik je de bout waardoor hij gemakkelijker los komt.

Welmoed.
Welmoed
De Lorean DMC-12 VIN #06513 1981-11
Toyota Prius 2009-07
24-01-2011, 11:22 PM
Bericht: #3
Ik had al zo'n vermoeden dat jij zou reageren!

Bedankt voor je tips, dat geeft mij vertrouwen.
RobV

D'Rob of D'ronder.
24-01-2011, 11:50 PM
Bericht: #4
(24-01-2011 11:22 PM)Rob schreef:  Ik had al zo'n vermoeden dat jij zou reageren!

Bedankt voor je tips, dat geeft mij vertrouwen.

Even terzijde, als de koelbloeistof is verwijderd zit er misschien nog wel prut onderin de uithollingen. Sommige er van zijn erg diep (eigen constatering). Als die uithollingen eenmaal droog zijn, met een schroevendraaier in die ruimten krabben om eventuele prut los te werken. Daarna een stofzuiger gebruiken om de "kraters" leeg te zuigen. Voor emer zuigkracht kun je een smalle zuigmond gebruiken, die je zonodig verder kan vernauwen met een stuk tuinslang. Werkt goed!

N.B.: Er hoort in feite geen verflaag op het blok te zitten. Als het een dikke laag is, hebben ze al eens wat aan de situatie proberen te doen. Let er goed op dat onder de verflaag geen gaten zitten. Je zal niet de eerste zijn die dat tegenkomt (vraag Farrar op DMCTalk er maar eens naar).
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
25-01-2011, 06:58 PM
Bericht: #5
Tis geen dikke verflaag. Beetje lastig om uit te leggen eigenlijk je zou het moeten zien met je eigen ogen want op de fotootjes komt het niet goed over. Het is gelukkig wel duidelijk te zien dat het niet gedaan is om een probleem te maskeren. Ik vermoed dat de PO (Previous owner/vorige eigenaar) 15-20 jaar geleden het hele blok heeft gespoten, rond dezelfde tijd dat de performance upgrades zijn uitgevoerd (de-cat, free flow exhaust, volvo setup).

Trouwens, zo'n beetje ieder VOD verhaal eindigt met een laagje verf/POR/powdercoat whatever om staand water aan te kunnen dus daar maak ik me niet zo druk over.
RobV

D'Rob of D'ronder.
25-01-2011, 08:13 PM
Bericht: #6
(25-01-2011 06:58 PM)Rob schreef:  Tis geen dikke verflaag. Beetje lastig om uit te leggen eigenlijk je zou het moeten zien met je eigen ogen want op de fotootjes komt het niet goed over. Het is gelukkig wel duidelijk te zien dat het niet gedaan is om een probleem te maskeren. Ik vermoed dat de PO (Previous owner/vorige eigenaar) 15-20 jaar geleden het hele blok heeft gespoten, rond dezelfde tijd dat de performance upgrades zijn uitgevoerd (de-cat, free flow exhaust, volvo setup).

Ja, dat aflakken (zo zullen we het maar noemen) gebeurt wel vaker.
Moet echter niet nodig zijn, anders had de fabriek het destijds wel zelf gedaan, lijkt me.

(25-01-2011 06:58 PM)Rob schreef:  Trouwens, zo'n beetje ieder VOD verhaal eindigt met een laagje verf/POR/powdercoat whatever om staand water aan te kunnen dus daar maak ik me niet zo druk over.

"Staand water"? Water onder het inlaatspruitstuk is geen probleem. Dat verdampt wel als de motor op temperatuur is.
Dat gebeurt echter niet als het koelvloeistof is. Het watercomponent daarin verdampt natuurlijk wel, maar wat er aan chemicaliën achter blijft heeft een zeer nare invloed op het aluminium van het blok.

Houdt er ook rekening mee dat verf ook temperatuur beïnvloedt. Elke laag er op maakt het het metaal moeilijker warmte af te geven aan de omgevingslucht. IK houd het voor mijn auto gewoon bij "naturel". Dan weet ik dat er geen factoren zijn de aan een te hoge motortemperaruur kunnen bijdragen.

Welmoed.
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
25-01-2011, 09:12 PM
Bericht: #7
Staat natuurlijk buiten kijf dat het geen koelvloeistof is. Dat hoort IN de motor, en niet erop. Slangen moeten dicht zijn etc. etc.

Overigens was bij mij daar vloeistof te vinden omdat ik de slangen had losgemaakt, en dan komt er altijd iets vrij.
RobV

D'Rob of D'ronder.
26-01-2011, 11:03 PM
Bericht: #8
Welmoed, een verzoekje:

Tijdens een van onze evenementen in 2010 gaf je me een aantal aanwijzingen over hoe bepaalde draadbomen zouden kunnen lopen. Ik weet dat jij ze hebt zoals geadviseerd. Kun je mij een fotootje sturen van hoe jij het hebt bedraad?
RobV

D'Rob of D'ronder.
27-01-2011, 12:28 AM
Bericht: #9
(26-01-2011 11:03 PM)Rob schreef:  Welmoed, een verzoekje:

Tijdens een van onze evenementen in 2010 gaf je me een aantal aanwijzingen over hoe bepaalde draadbomen zouden kunnen lopen. Ik weet dat jij ze hebt zoals geadviseerd. Kun je mij een fotootje sturen van hoe jij het hebt bedraad?

Een foto maken zou niet veel verduidelijken.
De draadboom die bij de meesten boven over het inlaatspruitstuk loopt, loopt er nu (aan dezelfde kant) onderlangs. Dat begint dus al vanaf de firewall.
Het stuk dat normaal boven langs de Throttle Spool loopt, gaat er nu onder langs en dus ook onder het inlaatspruitstuk door. Zorg wel dat de bundel geen problemen met het draaien van het mechanisme veroorzaakt.

Ik zal morgen even kijken of er een redlijk goede foto van is te maken. Als ik een goede plaat kan maken stuur ik je die toe.

P.S.: Nu je het inlaatspruitstuk hebt verwijderd: monteren doe je toch wel met nieuwe O-ringen? En als je de W-pijp aan het inlaatspruit hebt losgenomen, ook nieuwe pakkingen gebruiken.
Ik denk dat je dat al wel hebt geregeld.

Welmoed.
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
27-01-2011, 06:23 PM
Bericht: #10
Jazeker, nieuwe O-ringen en pakkingen zijn besteld.
RobV

D'Rob of D'ronder.
Discussie doorzoeken

Ga naar locatie: