Het is nu 19-11-2017, 06:48 AM Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen speakers
25-06-2010, 09:38 AM
Bericht: #1
Vervangen speakers
Wie heeft er ervaring met het vervangen van de 4 speakers in de DeLorean? Ik heb een vervangingsset in Amerika gekocht en wil ze graag inbouwen. Om niet te veel of verkeerde onderdelen te demonteren ben ik op zoek naar iemand die dit al eens heeft gedaan om van zijn/haar ervaring gebruik te maken.
Reageren op dit bericht Reageren
25-06-2010, 09:59 AM
Bericht: #2
RE: Vervangen speakers
(25-06-2010 09:38 AM)Rob Huizinga schreef:  Wie heeft er ervaring met het vervangen van de 4 speakers in de DeLorean? Ik heb een vervangingsset in Amerika gekocht en wil ze graag inbouwen. Om niet te veel of verkeerde onderdelen te demonteren ben ik op zoek naar iemand die dit al eens heeft gedaan om van zijn/haar ervaring gebruik te maken.

Omvat die set ook de bedrading of alleen de luidsprekers zelf?
Indien alleen luidsprekers vervangen:
De voorste luidsprekers zijn lastig vanwege de plaats aan de onderzijde van het dashboard.
Voor de achterste luidsprekers moet het wandpaneel worden verwijderd (dat betekent losnemen afdeklijst tegen achterraam, binnenste deurrubber, rand voorzichtig losmaken met behulp van bv een haardroger, schroeven - boven en onder - losnemen).

Als ook de bedrading moet worden vervangen, is dat heel wat meer werk.
Je moet dan de tunnel verwijderen, zodat je bij de bedrading kunt.
Er moet dan ook gesoldeerd worden (in, of bij de steker voor de radio).
Je kunt het beste werken door voor elke luidspreker eerst de bedrading te trekken en op de radiosteker te verbinden zodat je weet welk aderpaar de luidspreker aanstuurt.
Als er geen kabelschoentjes op de nieuwe bedrading zit, moet je die ook opkrimpen.
Houdt er rekening mee dat er twee maten worden gebruikt voor elke luidsprekerpin (een smalle en een wat bredere).
De voorbeelden zitten aan de bestaande bedrading.

Je werkt prettiger als je de stoelen verwijdert, zeker als het om de voorste luidsprekers gaat.
Dan kun je lekker op je rug liggen in een niet al te moeilijke houding.
Een dopschroeverdraaier 7mm is voor het losnemen/plaatsen van de voorste luidsprekers een enorme hulp.
De magneetkern van deze luidsprekers maakt het moeilijker de moertjes en plaatjes netjes op de dashboardbout te krijgen (aantrekkingskracht kun je niet uitschakelen).
Welmoed
De Lorean DMC-12 VIN #06513 1981-11
Toyota Prius 2009-07
25-06-2010, 10:49 AM
Bericht: #3
Hoi Rob,

als de voorste speakers in het midden een losse speaker voor de hoge tonen hebben, dan moet je er rekening mee houden dat je bij het monteren 2 "bultjes" op het dashboard krijgt. De hoge tonen units steken vaak een klein beetje boven de speaker uit. Ik heb het zelf ook.

Groeten,

Frank
I am surrounded by gullwings
25-06-2010, 11:35 AM
Bericht: #4
Wellicht kan ik het met een (dik) volgplaatje ertussen oplossen
25-06-2010, 08:57 PM
Bericht: #5
En een tip om de moertjes op de boutjes te krijgen;
steek ze in een dopsleutel, evt. met een extra moertje
eronder, zodat het moertje "voorin" de dop zit.
Plak er nu een stukje plakband overheen.

Dan blijft het moertje in de dop tot het op het boutje zit.
Want de tape druk je dan gewoon stuk op het boutje.
JAN | MurciƩlaygo
-------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
26-06-2010, 10:44 AM
Bericht: #6
(25-06-2010 08:57 PM)JanvdWouw schreef:  Dan blijft het moertje in de dop tot het op het boutje zit.
Want de tape druk je dan gewoon stuk op het boutje.

Stukje krantepapier werkt beter. Blijft het moertje ook zitten, en hoef je niet zo met die plakband te rommelen
I am surrounded by gullwings
02-11-2011, 08:15 PM
Bericht: #7
(25-06-2010 09:38 AM)Rob Huizinga schreef:  Wie heeft er ervaring met het vervangen van de 4 speakers in de DeLorean? Ik heb een vervangingsset in Amerika gekocht en wil ze graag inbouwen. Om niet te veel of verkeerde onderdelen te demonteren ben ik op zoek naar iemand die dit al eens heeft gedaan om van zijn/haar ervaring gebruik te maken.

Om deze oude thread maar weer eens aan te slingeren...

Wat zijn (nu) de ervaringen van het vervangen van de speakers achter?
Het geluid van de ovalen speakers zal met vervanging ook nog minder klinken dan een oplossing met ronde speakers in het achterpaneel.

Veel werk lees ik zo en als geen echt leuk resultaat heeft, dan is een minder originele oplossing van speakers in het achterpaneel een optie. Hoe gaat dit, met een extra plank of er ruimte genoeg? Ik heb geen idee, mijn DeLorean is er nog niet Wink
.
Carl Sagan: No such thing as a dumb question;
Michio Kaku: Time machines are allowed in Einstein's equations.
02-11-2011, 09:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-11-2011 om 09:30 PM door WelmoedJ.)
Bericht: #8
De luidsprekers voor zijn meestal nog goed.
Zo ook die van mijn D.

Ik heb de achterluidsprekers wel vervangen.
Dat is een niet al te lastige klus.
Alleen het demonteren van de panelen moet met beleid worden gedaan.
Voorkomen moet worden dat de vinylranden van de panelen breken.
Als dat gebeurt dan kunnen ze niet meer mooi (naadloos) teruggeplaatst worden.

Voor het loshalen van de panelen moet je in ieder geval de rubberen dichtstrip (de binnenste, ofwel inner door seal) loshalen.
Het losnemen van het achterste hemelpaneel maakt het werk wel gemakkelijker, maar dan moet je de randen lostrekken en later weer vastlijmen.
Da's ook niet echt aantrekkelijk.
De om de bodyranden vastgelijmde vinylrand van het paneel moet je goed verwarmen en dan voorzichtig loswerken, zodat de rand niet afbreekt of beschadigd raakt.
Vergeet niet het schroefje aan de bovenzijde van het paneel los te maken en dat ook te doen met de bovenste bevestiging van de veiligheidsgordel.

De luidspreker zit met een grote slangklem vast aan twee haakse platen op de body.
Verwijderen gaat dus relatief gemakkelijk.
Bij het plaatsen van de nieuwe luidspreker er voor zorgen dat die goed vastgeklemd zit. Niet vergeten de draden weer te bevestigen!

Daarna het paneel weer terugplaatsen en vastzetten.
De lijm op de rand van het vinyl en de rand zelf kunnen weer zacht en bruikbaar gemaakt worden door goed opwarmen.
Mijn ervaring was dat dan geen nieuwe lijm nodig is.

Als je hulp nodig hebt, laat maar weten.
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
02-11-2011, 11:00 PM
Bericht: #9
(02-11-2011 09:29 PM)WelmoedJ schreef:  De luidsprekers voor zijn meestal nog goed.
Zo ook die van mijn D.

Ik heb de achterluidsprekers wel vervangen.
Dat is een niet al te lastige klus.

Hmm... het ziet er wel lastig uit... bedankt voor de beschrijving!

Aan de D waar mijn naam alvast gereserveerd staat, moet nog wel het een en ander gebeuren, zo ook aan de zijpanelen heb ik inmiddels begrepen. Het zal dus geen moeite zijn om dan gelijk de speakers achter te vervangen.

Ik vroeg me eigenlijk ook af wat de ervaringen zijn van speakers in het achterpaneel (ik bedoel een beetje dit idee: speakers). Weegt het nadeel van de ovale speakers op tegen het verbouwen van het achterpaneel? Als nadeel denk ik dan aan minder geluidskwaliteit bijvoorbeeld, of valt dat wel mee?
.
Carl Sagan: No such thing as a dumb question;
Michio Kaku: Time machines are allowed in Einstein's equations.
02-11-2011, 11:43 PM
Bericht: #10
(02-11-2011 11:00 PM)airell schreef:  Hmm... het ziet er wel lastig uit... bedankt voor de beschrijving!

Aan de D waar mijn naam alvast gereserveerd staat, moet nog wel het een en ander gebeuren, zo ook aan de zijpanelen heb ik inmiddels begrepen. Het zal dus geen moeite zijn om dan gelijk de speakers achter te vervangen.

Ik vroeg me eigenlijk ook af wat de ervaringen zijn van speakers in het achterpaneel (ik bedoel een beetje dit idee: speakers). Weegt het nadeel van de ovale speakers op tegen het verbouwen van het achterpaneel? Als nadeel denk ik dan aan minder geluidskwaliteit bijvoorbeeld, of valt dat wel mee?

Rijden met een D is een genoegen.
Het horen van de motor is net zo'n genoegen.

De radio zit er eigenlijk - wat mij betreft - alleen maar in voor gebruik als ik stil sta.
Daarnaast moet je geen concertzaalkwaliteit in een auto verlangen of verwachten.

Als je het paneel tegen het brandschot verbouwt voor luidsprekers, moet je dat natuurlijk gewoon zelf weten.
't Is JOUW auto.
Ik heb daaraan geen behoefte.
De huidige radio kan 4x50 Watt produceren; dat kunnen de ovale luidsprekers aan.
Alleen je oren niet, dus....
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
Discussie doorzoeken

Ga naar locatie: