Het is nu 19-11-2017, 06:48 AM Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbo met "na-ontsteking"
20-01-2009, 04:01 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-01-2009 om 04:02 PM door WelmoedJ.)
Bericht: #1
Turbo met "na-ontsteking"
Jullie hebben waarschijnlijk allemaal al gehoord dat Nico het motorisch deel van zijn auto heeft aangepast en er een op een Island turbo lijkend systeem van heeft gemaakt.

Nico zit echter nog met het volgende probleem: als hij rijdt en het gas loslaat, produceert de auto vlammen uit de uitlaat, zo ongeveer als F1 wagens op een circuit dat doen. De afstelling is momenteel ook veel rijker dan zou moeten, omdat de auto anders nog slechter loopt.

Het lijkt er op dat ergens in het brandstof- en ontstekingssysteem iets niet helemaal goed gaat. Nico heeft al van alles gecontroleerd (klepspeling, injectoren, brandstofdruk en -hoeveelheid, ontstekingstijdstip, afstelling contactpuntjes, bougiekabels enz.) maar hij is er nog niet uit.

Omdat het onstekingstijdstip juist staat ingesteld (13° voor) zou het kunnen zijn dat ergens in het circuit dat de vervroeging via het vacuum regelt iets niet goed zit. Ik heb al aan hem gevraagd na te gaan of de thermo vacuumklep en vacuumleidingen in orde zijn. Ook dient hij de (vacuum)vervroeger en de magneetspoelklep te controleren. Tenslotte moet hij ook kijken naar het functioneren en de afstelling van de microschakelaar van de gasklep.
Ik heb daarop nog geen reactie gekregen, maar daarvoor is het ook nog te vroeg.

Een forum is de juiste plaats om de technisch geïnteresseerden onder ons te laten meedenken over mogelijke oplossingen. Als er onder jullie technisch meer begaafden zijn, willen jullie je brein dan eens aan het werk zetten om mogelijke knelpunten en/of oplossingen aan te dragen?

Welmoed.
Welmoed
De Lorean DMC-12 VIN #06513 1981-11
Toyota Prius 2009-07
Reageren op dit bericht Reageren
20-01-2009, 10:26 PM
Bericht: #2
RE: Turbo met "na-ontsteking"
Ehm, is het niet zo dat je door de turbo nu geen vacuum meer hebt?
De lucht wordt immerd de motor in geblazen ipv gezogen...
JAN | Murciélaygo
-------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
20-01-2009, 10:59 PM
Bericht: #3
JanvdWouw schreef:Ehm, is het niet zo dat je door de turbo nu geen vacuum meer hebt?
De lucht wordt immerd de motor in geblazen ipv gezogen...

Klopt voor wat de lucht voor de verbranding betreft.
Maar er is ook nog zoiets als het vervroegingssysteem voor de ontsteking.
Dat blijft gewoon gehandhaafd en moet dus in orde zijn.
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
21-01-2009, 02:38 AM
Bericht: #4
Wat ik dus bedoelde is dat de vacuumvervroeging nu wel eens
problemen kan geven vanwege het ontbreken van het vacuum...

Voor zover ik weet wordt origineel het vacuum afgetakt van de inlaat,
maar als die onder druk staat kan er toch geen vacuum ontstaan???
JAN | Murciélaygo
21-01-2009, 11:37 AM
Bericht: #5
Nico heeft inderdaad een deel van het vacuumtraject afgestopt (dat van de WUR). Aan de rest heeft hij, naar ik meen niets gedaan.

Er moet overigens nog "ergens" vacuum zijn. De airco is namelijk ook van vacuum afhankelijk, net als de vervroeging.
Moet de schema's en info er nog eens op naslaan, waar dat precies beschikbaar is.
Als iemand het nu, weet mag die het natuurlijk ook zeggen.
Ik laat mijn visie graag los voor een betere.
Welmoed
Toyota Prius 2009-07
21-01-2009, 09:39 PM
Bericht: #6
VOOR de turbo's is er wel vacuum aanwezig, dat weet ik zeker.
Maar ik weet verder ook niet genoeg van dergelijke systemen
om nog wat nuttigs te kunnen toevoegen.

De rembekrachtiger is trouwens ook vacuüm-afhankelijk...
JAN | Murciélaygo
22-01-2009, 12:53 AM
Bericht: #7
Enkele turbo-weetjes;
het klopt dat er geen vacuum meer bestaat, maar dit geldt alleen bij acceleratie. Dus wanneer de motor vermogen moet gaan leveren.
Bij een constant motortoerental, dus bij een vaste snelheid en bij het afremmen op de motor bestaat er gewoon een vacuum in het inlaattraject. Er is natuurlijk wel een vacuum nodig voor bijvoorbeeld de rembekrachtiging, die er tevens altijd bestaat omdat de vacuum gevangen blijft in de bekrachtiger zelf door een een-richtingsklep in de leiding vanaf het inlaatspruitstuk.

Tijdens acceleratie, wanneer turbodruk opgebouwd wordt, moet dus een vervroeging van de ontsteking plaatsvinden. Bij het bestaande vervroegingsmechanisme komt nu een overdruk aan in plaats van een onderdruk. De werking moet dus omgekeerd worden. De vacuumaansluiting op de vervroeging verplaatsen naar de onderzijde van het membraan. Dat is een manier waarop het kan werken.
Maar belangrijk is ook te weten met welke turbodruk er gereden wordt.
Ook de brandstofdruk moet hiermee in verhouding staan. Aan te raden is het gebruik van een Air/Fuel ratio-meter waarmee je ten alle tijden onder het rijden het brandstofmengsel in de gaten kunt houden en weten wat er precies aan de hand is onder verschillende bedrijfsomstandigheden.

Groeten
22-01-2009, 11:48 AM
Bericht: #8
Floris,
Ik denk dat Nico aan je antwoord en uitleg best wel wat zal hebben.
Bedankt in ieder geval voor je bijdrage.
22-01-2009, 08:46 PM
Bericht: #9
Het was vast niet de bedoeling om Floris' hele bericht te quoten???
JAN | Murciélaygo
22-01-2009, 09:34 PM
Bericht: #10
floris
bedangkt voor de tip ,ik ga die vacuumaansluiting is omdraaien als het zover is
de vacuumvervroeging werkt toch voor de gehele ontsteking ? alle 6 bougies ?
het probleem begon al bij het afstellen bij stationair toerental waarbij een goede verbranding hoort plaats te vinden . dit kregen we met geen mogelijkheid voorelkaar
na daarvoor al alle injectors getest te hebben en zelfs met 6 maatbekers erbij om te kijken of ze allemaal evenveel gaven (dit kun je afstellen als je een renault injectie verdeler hebt ) en weer nieuwe bougies maar haalde niets uit , de uitlaatgassen bleven stinken naar onverbrande bezine en dat gaf de co2 meter ook aan , zelfs toen we de oude warmup regulator weer monteerde en de slangen van de turbo loshaalde maakte ook dit niets uit .minder bezine geven had geen zin want dan begon ie te ploffen en te knallen . na een hele dag alles geprobeerd te hebben met een paar goeie automonteurs waarvan er een jarenlang met k-jtronic gecrost heeft werd de conclusie getrokken dat een of meer cilinders geen goede ontbranding hadden en achteraf weet ik nog wel dat het rechter uitlaatspruitstuk (cilinder 1,2 en 3) veel minder heet werd als het linker (rvs word goudkleurig als het heet word)
van lang naar kort , ik heb 5 brandschone bougies (dat neigt zelfs naar een tekort aan bezine) en een pikzwarte waarvan je het kool kunt afschrapen (cilinder 1) rechtsvoor
dit had ie waarschijnlijk al voor dat ik m opvoerde maar merk je er dan veel minder van
ik ga nu het blok uit elkaar halen en hoop iets te vinden waar het hem nu in zit
er komen nu gesmeede zuigers in met een iets lagere compressie om er veilig goed gas mee te kunnen geven want ik hoor m pingelen als je een dot gas geeft
hij gaat nu al als een kogel en haal met gemak de 220 denk ik
het is een heel andere auto geworden (doet nou echt zijn eer aan zoals ie eruit ziet)
de voorheen lange versnellingen zijn veel korter geworden,maar ja daar zit ook wel een bezineverbriuk aan vast,het een voor het ander nietwaar?

groeten nico
Discussie doorzoeken

Ga naar locatie: